Konrad Topolski | Treningi personalne, konsultacje, mentoring

#7 – 25.11.22

#7 – 25.11.22

ZDROWY i SPRAWNY. Cel treningowy większości klientów.

W poniedziałki rano pracuję z Igorem realizując założenia integracji strukturalnej (Rolfing). Wieczorami natomiast chodzę na grupowe zajęcia tanga Argentyńskiego.

We wtorki z Maksem robię brazylijskie jiu jitsu.

W środy natomiast trenuję na siłowni. 

Czwartki to dzień boksu z Dawidem.

Piątki ponownie trening siłowy.

W weekendy nie mam zaplanowanej aktywności fizycznej, ćwiczeń fizycznych czy treningu. Treningu rekreacyjnego dodam. To nie są tożsame pojęcia ale o tym kiedy indziej.

Czemu tak? Jest szereg powodów. Jaki jest cel podejmowanej przeze mnie aktywności fizycznej? ZDROWIE.

Uprawiam PROZDROWOTNĄ AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ. 

W tym pojęciu zawarte jest hasło SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA.

Na tę sprawność składają się takie PARAMETRY jak:

WYTRZYMAŁOŚĆ UKŁADU SERCOWO NACZYNIOWEGO związana z funkcjonowaniem układu krążeniowo oddechowego. Moc aerobowa lub CARDIO. Gdzie nad tym pracuję? Jiu Jitsu i boks. Jednak są to wysiłki interwałowe. Brakuje mi długiej pracy o niskiej intensywności przez dłuższy czas. Dlatego postanowiłem BIEGAĆ kilka razy w tygodniu wieczorami jak będę miał czas i siłę. Lub będę chciał się oderwać od pracy. 

SIŁA MIĘŚNI SZKIELETOWYCH. Nad tym parametrem pracuję trenując siłowo / oporowo dwa razy w tygodniu gdzie głównie pracuję z ciężarem ciała – GIMNASTYKA / KALISTENIKA. Raz trenuję górę, a raz dół ciała. Trening ten uzupełniam typowymi ćwiczeniami siłowymi jak przysiady 

czy martwe ciągi. Przy Jiu Jitsu również wzmacniam mięśnie. Ale nie tylko bo taniec i boks również zwiększają ten parametr. Jednak gimnastyka i odpowiednio intensywny trening siłowy są konieczne m.in. W PROFILAKTYCE OSTEOPOROZY.

Kolejny punkt to WYTRZYMAŁOŚĆ SIŁOWA (muscle endurance). Boks i Jiu Jitsu to główne narzędzia. Bieganie również. A trening z obciążeniem w wyższych zakresach powtórzeń? Też. ELASTYCZNOŚĆ jest następna na liście. O moją elastyczność dba stretching statyczny i dynamiczny. Trening siłowy w pełnych zakresach również może pomóc. 

Ale także praca z Igorem. Piątym i ostatnim elementem jest SKŁAD CIAŁA. Dobra dieta w tym wypadku jest dla mnie podstawą. Większość powyższych aktywności SPALA KALORIE. Jednak spalam te kalorie nie po to aby wytworzyć deficyt. Tylko dla powyższych ADAPTACJI. Co nie zmienia faktu, że dla wielu osób TO MOŻE BYĆ GŁÓWNY CEL AKTYWNOŚCI. Tak szczerze to z tego powodu dodałem bieganie. Spośród pięciu wskaźników ZDROWIA  związanego ze SPRAWNOŚCIĄ realizuję wszystkie. W ilościach dających POZYTYWNE ADAPTACJE (Health related Fitness) 

Trenując tak jak trenuję wiem, że naprawdę dbam o zdrowie. fizyczne i psychiczne. Ale nie każdy musi tak jak ja. Jest szereg aktywności które robią to samo… zamiast biegania nordic walking. Zamiast stretchingu joga. Zamiast kalisteniki trening kulturystyczny. Zamiast boksu squash, a zamiast jiu jitsu ścianka wspinaczkowa. Tak, to jest tak proste.

Patrz, na jiu jitsu używam głównie pleców i ramion. Zwracam uwagę na rodzaj pracy i charakter skurczu. Podobną pracę można osiągnąć na ściance. Idźmy dalej jakie mięśnie są po 

przeciwnej stronie? Klatka i barki. Ruchy wypychania. Hej! Mam to na boksie! Uderzenia i rzuty występują też w sportach rakietowych czy koszykówce.

Warto jest określić swój cel. Jeśli jest nim zdrowie i sprawność, właśnie dostałeś listę zakupów. Sprawdź co już masz w lodówce, a co musisz dokupić. Pamiętaj, to Twoje danie. Ma smakować Tobie. Dostosuj je do siebie wybierając aktywności które będziesz CHCIAŁ ROBIĆ Z PRZYJEMNOŚCIĄ. Naprawdę jest w czym wybierać.

W następnym liście pokażę Ci inne “dlaczego”. Może masz jakieś pytania? 

Do napisania!

Konrad

1 thought on “#7 – 25.11.22”

  1. Od pewnego czasu również zmieniłam podejście na właśnie takie- ZDROWIE i RADOŚĆ. I to wszystko okazało się jeszcze przyjemniejsze. Skakanka-interwał, biegam kiedy mam ochotę- cardio, kontynuuje trening siłowy ale nieco go zmodyfikowałam, żeby był bardziej funkcjonalny i raz w tygodniu.. taniec! 😁

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *